torsdag den 21. august 2014

Indonesien juli 2014

Kort fortalt var det 24 dejlige dage sammen med denne skønne fyr.
Men selvom det ser meget romantisk ud på billedet, så skal jeg lige love for at vi også kom ud for nogle strabadser. Vi har været igennem tykt og tyndt sammen, rykket grænser og lært en hel masse om Indonesien, hinanden og os selv.

Vi brugte utrolig meget tid på at rejse, og jeg kommer derfor til at slynge ud med stednavne på de næste mange indlæg. Derfor kommer der her et par kort eller ti, hvor man kan se vores færden. Indonesien er et kæmpe land med 13.000 øer og 250.000.000 indbyggere, så det kan simpelthen ikke være på ét kort hvis detaljerne skal med. Og jeg håber jo meget, at jeg kan hjælpe andre med deres færden gennem dette kaotiske overbefolkede land, ved hjælp ad et link eller to på denne blog.
Så planen er, at når jeg er færdige med at poste, så kan man følge et link under hvert kort, og så kommer man til en beskrivelse af området, oplevelserne og mulighederne. Det er i hvert fald den forkromede plan, men nu må vi se hvor godt det lykkes - hav tålmodighed!

FAKTA:
Kan kort sige at vi på de 3½ uge bruge ca 17.000 DKK hver. Her er transport og mad i Danmark samt et par få souvenirs også inkluderet. Når man trækker flybilletterne fra så svare det til ca 350kr pr mand pr dag for hotel, mad, transport og oplevelser. Den indonesiske valuta svinger meget, men det svarede dengang til ca. 700.000IDR. De fleste af vores spenderede millioner gik helt klar til transport. Desuden er det ca. 4 gange så dyrt at leve på Gili øerne sammenlignet med Java. Generelt kan du sige, at jo flere turister der er, jo dyrere er tingene. Vi levede som lidt over middel backpackers, i og med vi havde aircondition de fleste steder, men stadig sov vi nogle MEGET usle stedder indimellem. Men nok om det, nu er det tid til at fortælle om den meget oplevelsesrige og fantastiske tur vi var på!

OBS: Alle transporttider i bil på kortene er stærkt underdrevet! En to-sporet vej i Indonesien fungerer som 2 motorcykel/scooter/heste spor +  2 bil/bus/lastbil spor og et kamikaze spor. Og når man presser så mange ting ind på en saml vej, så går det hele bare lidt langsommere end google maps fortæller....

Århus-CPH-Doha-Jakarta-Malang
Vi startede søndag morgen med bus 888 fra Århus til Kastrup. Vi havde valgt en billig rute med ti forfærdlige lange timer i Doha (Qatar) lufthavn, hvor vi først efter 6 timer opdagede sove afsnittet! Vi fløj videre til Jakarta, hvor vi ankom til vores hotel kl 22 lokaltid (5 timers forskel til Danmark).

Næste morgen alt for tidlig tog vi ud til lufthavnen og ventede i 4 stive timer på vores næste fly. De timer ville vi godt have brugt på at dase ved tag-poolen, men mailen om flyforsinkelsen var havnet i spam-filteret, så vi var i stedet ret forvirrede ude i den lille bitte indriges-terminal vi var havnet i.

Heldigvis møde vi en sød mand, Joshua, som forklarede os tingens tilstand: Indonesiske fly er som busser: Hvis de ikke er fyldte bliver de aflyst og lagt sammen med næste afgang. Han hjalp os også i Malang, hvor de ikke ville lukke os ud af lufthavnene fordi vi mangle en bagage-billet (WTF), men han kendte det lokale militær og fik os ud i friheden. Han betale også vores taxi og kørte os rundt til forskellige hoteller, så vi kunne vælge det bedste. Vi valgte Ennys Guesthouse og blev ikke skuffet!
Joshua hjalp os også med at arrangere videre transport/udflugter, og sagde pænt farvel mens han kom med en lille advarsel om, at alle indonesere nok ikke var lige så søde som ham (der skulle vi have lyttet lidt bedre efter)...

Malang - (tempel) - teplantage - Cemoro Lawang/Mt. Bromo
Med privat chauffør gik turen til vulkanen Bromo, som vi besøgte fra Cemoro Lawang landsbyen. Vi stod op kl 3 om natten og forsatte straks videre med vores chauffør Adi, efter at have nydt de smukke vulkaner på tæt hold.

Cemor Lawang - strand på nordkysten- Bodowoso
Den næste køretur gik ikke helt som planlagt: Vi have tænkt os at køre tættere på vulkanen Ijen, men da vi kom til en skøn strand var Rune utilpas så vi fortsatte ret hurtigt igen. Vi fik forklaret Adi (der ikke snakkede engelsk) at vi i stedet ville sove i Bodowoso, så der ankom vi kl ca. 14.30....

Bodowoso-Kawah Ijen
Efter en omgang rejsesyge og det der skulle forstille en nats søvn, fortsatte vi med krops temperaturer på henholdsvis 37 og 38 grader til foden af vulkanen Ijen, langt langt ude på bøh-landet. Vi var super heldige at se nogle black-leaf-monkyes på vejen! Efter at have travet et par timer op og ned af bjerget, nydt udsigten og fået lidt svovl i lungerne fortsatte turen...

Java-Bali
Adi kørte os til havnen i Banyuwangi. Her købte vi en færge billet for 2,75DKK hver og sejle 1 time i blæsevejr til den gudsforladte by Teluk Lumpur på Bali hvor vi fandt det eneste hotel i byen!

Teluk Lumpur - Ubud
Fra havenebyen på Bali hyrede en ny privat chauffør og blev kørt til Ubud, hvor vi havde en dejlig halv dag med besøg ved tempel og monkey forest.

Ubud - Pandangbai - hurtigbåd - Sengiggi (Lombok)
Med et lille travel-bureau blev vi kørt til den lille havneby Pandangbai og stod på stranden og blomstrede, ind til der kom en hurtigbåd og sejlede os til Lombok på ca 1½ time. Vi ankom til Sengiggi som ligger nord for Mataram ved den lille dut på kortet.
De næste fem dage havde vi planlagt og booket hjemmefra:

Sengiggi: Perama tur /komodo 5 dage 4 nætter - dag 1
 Næste morgen mødet vi op på Perama office, hvor vores 5 dages komodo tur startede: Vi blev med bus kørt rund på øen og så en potte-mager landsby og endte ved en by, hvor de byggede skibe. Her kom vi på vores egen båd, der skulle være vores hjem de næste 4 nætter...

Lombok - en masse små øer - Komodo og Flores - Rinca - Mojo -Lombok
Efter 4 nætter og dage til havs (hvor vi havde sejlet fra den ene til den anden ende og tilbage igen på ovenstående kort) kom vi om aftenen tilbage til Lombok igen, og blev kørt tværs over øen en gang til og var sent om aftenen tilbage i Sengiggi.

Sengiggi - Senaru
Næste morgen tog vi en bil til Senaru. Dette er landsbyen vi ville have besteget Mt. Rinjani fra. Vi havde afsat 3 dage og 2 nætter plus det løse til formålet, men måtte på forhånd opgive pga. knæ-problemer. I stedet så vi de lokale landbrugsområder og besøgte to vandfald og sov ved med den flotteste udsigt over en dal. Næste dag vendte vi tilbage til Sengiggi, denne gang et nyt hotel...

Sengiggi - Kuta Lombok - Sengiggi
Næste dag to vi endnu en gang med Perama tours, denne gang til Kuta Lombok, som er en øde strand. På veje så vi en væver landsby og en meget primitiv/traditionel landsby. Vi havde overvejet at blive i Kuta, men byen var ikke særlig charmerene og kun kendt for halv dårlige surfer stedder og ulovlig haj/rokke-finne fiskeri. Så vi tog med tilbage til Sengiggi og sov igen der.

Senigiggi - Gili Air -Sengiggi
Næste morgen tog vi en lille lokal bus til en lidt nordligere havneby og sejlede med de lokale til Gili Air en dag tidligere end planlagt. Her brugte vi 6 dage på tiltrængt afslapning og fantastik dykning før vi tog tilbage og havde vores sidste nat i Sengiggi på Lombok.

Sengiggi - Paraya
Næste morgen blev vi med taxi kørt til lufthavnen...

Lombok - Jakarta -Doha- CPH -Århus
Fra Lombok fløj vi til Jakarta, hvor vi havde en hel dag til shopping. Vi havde dog store problemer med at finde et shopping center der havde åben pga. Ramadan-fest-helligdag. Om aftenen tog vi tilbage til lufthavnen og fløj hjem til Danmark, denne gang med 3 dejlig korte timer i Doha.

Tak for en fantastisk tur Indonesien og Rune :)

Denne rejseberetning er lagt op som et indlæg til travel blog konkurrencen hos Travellink.no. Konkurrencen afholdes af Travellink.no og Norskereiseblogger.no

Da jeg kom hjem var der en brat opvågning fra ferieidyllen til virkeligheden, da der var fyldt med indtørret kloarkslam på mit toiletgulv og en syg farmor, men det er en hel anden historie....